Te och teologi hösten 2021

Te och Teologi är ett forum där vi kan träffas under lättsamma förhållanden för teologisk reflektion kring olika ämnen.

Den som teologiskt intresserad.

Teologi kan vara vardagligt prat om Gud. Teologi kan också vara en akademiskt avancerad disciplin. Med Te och Teologi vill vi skapa ett forum där vi kan träffas under lättsamma förhållanden för teologisk reflektion kring olika ämnen.

En inbjuden föreläsare inleder, och sedan får vi samtala över en kopp te (eller kaffe).
Anmälan till respektive tillfälle längst ner på sidan.
  • Torsdag 18 november kl 09–11.
    Synd och feministisk teologi med Jenny Karlsson. Synd är ett laddat begrepp vars tillämpning ofta sägs ha orsakat livsförnekande moralism såväl som orättfärdig skuld. Inte minst har kyrkans tal om synd drabbat kvinnor genom historien.

Ingrid Burström, Sensus, ingrid.burstrom@sensus.se

Medverkande

Jenny Karlsson, prästvigdes för Stockholms stift 2009 och är verksam i Danderyds församling. Hon är också doktorand vid Åbo Akademi där hon skriver sin avhandling om synd och feministisk teologi.