Fortbildning i andlig vägledning

23 mars - Att arbeta med svåra känslor i kristider: En ignatiansk modell kring sorg, skam, skuld och förlåtelse.

Vi utforskar möjligheter och utmaningar i mötet med svåra känslor i ignatiansk andlig vägledning.
Anmälan längst ner på sidan.

Nätverket för ledare för ignatiansk andlighet, den som aktivt arbetar med andlig vägledning i ignatiansk anda.

Krav på förkunskaper

Utbildning i att ge andlig vägledning eller på annat sätt förtrogenhet med ignatiansk andlighet.

Att tillägna sig kunskap och förhållningssätt i ignatiansk andlig vägledning som är till hjälp i mötet mellan andlig vägledare och pilgrim.

Kursinnehåll

* Svåra känslor och den ignatianska synen på känslor, som egentligen är vad Ignatius kallar för affekt i de andliga övningarna.

* Känslor i ignatiansk kultur och formation, även dramatik och retorik.

* Vad händer med våra svåra känslor när vi förstår vår koppling till världen omkring oss?

Medverkande

Föreläsare är Michelle Mope Andersson, Doctor of Ministry med fokus på försoning och andlighet, pastoral therapeut och med i Kompass nätverk för andliga vägledare. Under de senaste fem åren har Michelle undervisat i The History of Spirituality på St. Michael’s prästseminarium i Peking, Kina . Dessförinnan arbetade hon som kristerapeut för FN in Pyongyang, Nordkorea.
Magdalena Ljunggren, kyrkoherde, Vällingby församling.
Eva Sjödén, stiftsadjunkt.

S:t Tomas kyrka, Vällingby torg. Kirunagatan 9-11