Biskopen kallar dig som är präst i Stockholms stift: Att vara det gudomliga ordets tjänare i klimatnödens tid

Det ljuvliga blågröna jordklotet dignar under trycket av människan. Jorden lider av allt högre feber.  Vad gör jag, vad gör du, vad gör vi? Vad kallar Gud människan till - som enskilda, som kyrka, som mänsklighet? Vad är uppdraget som förkunnare?

Biskop Andreas Holmberg kallar alla som är präster i församling i Stockholms stift till en heldag med fokus på prästens uppdrag. Du kan välja någon av dessa dagar: tisdag 2 maj, torsdag 21 september eller onsdag 8 november. Det är obligatoriskt för alla präster i stiftet att delta vid ett tillfälle.

Tid och plats kl. 9-16 i Stockholms domkyrka, Storkyrkan. Föreläsning varvas med samtal och fika. Anmälan se nedan.

Kl. 9-12 fördjupning med biskop Andreas utifrån herdabrevet Gud såg att det var gott - Att vara människa och kyrka i klimatnödens tid.

Konkret handling i församlingen med Elsa Levinson, klimat- och hållbarhetssamordnare Stockholms stift.

Lunch på egen hand 12-13:30.

Kl. 13:30-16 fördjupning om predikan

Föreläsning varvas med samtal. Förhoppningen är att ge inspiration till ett homiletiskt tilltal där förkunnelsen både tar nöden, sorgen och våndan på allvar, är en motkraft mot den uppgivenhet som kan hota det goda arbetet för en hållbar framtid och ger förslag för en befriande förkunnelse.

Eftermiddagen leds av Carina Sundberg, präst, TD, DMin, ekoteolog och Ola Fornling, församlingsherde i Helgeands församling i Lund, Dmin, arbetar med teologi, hållbarhet i Lunds stift.

Elsa Levinson 08-508 940 54
elsa.levinson@svenskakyrkan.se