Utbildningsdagar: Lärande och undervisning - barn 6-13 år

Fördjupningsdagar med utbildning och workshops med fokus på långsiktigt och strategiskt lärande och undervisning för barn 6-13 år. Dessa dagar är inom projektet Lärande och undervisning och innehåll formas utifrån vad församlingar har önskat och uttryckt behöver utvecklas som gemensam satsning. För pedagoger, musiker m.fl. som har huvudsakligt uppdrag i att arbeta med barn 6-13 åringar.
10-11 januari och 9 maj 2023.
Anmälan till respektive dag längst ner på sidan.

Alla med uppdrag som innefattar barn 6-13 år, i församling/pastorat. Verksamhet, messy church, körer m.fl.

Stärka det pedagogiska arbetet i församling utifrån lärande och undervisning. Långsiktigt och strategiskt för allt som rör barn 6-13 år.

Dagarna kommer att innehålla olika teman och inriktningar på vad som kommit fram från församlingsbesök, intervjuer med dem som har huvudansvar för verksamheter/aktiviteter där barn berörs, inklusive körer, skolkyrka etc.
Dagarna bidrar också till nätverkande, erfarenhetsutbyte och gemensam grund för olika yrkeskategorier. Hela projektet kommer att mynna ut i riktlinjer för barn 6-13 år.

Innehåll:

10-11 januari på Sigtuna folkhögskola

Störst fokus under dagarna ligger på att utveckla de Riktlinjer för arbetet med barn 6-13 år som formas i det projekt som Stockholms stift gör i relation till Lärande och undervisningUtifrån de intervjuer som skett under år 2022, läsande av församlingsinstruktioner och hemsidor håller ett utkast till riktlinjer på att formas. Utgångsläge finns även i Riktlinjer för konfirmandarbete, häftet Mötet med barnet 7-13 år och andra forskningsrapporter som kommer påverka upplägget. Under dagarna i Sigtuna kommer vi att arbeta med utkastet och det i direkt relation till det församlingarnas medarbetare ser som centralt i vad riktlinjerna ska innehålla.

Under dagarna kommer vi också att få veta mer om de projekt som hittills genomförts i Sverige och vad vi kan dra nytta av inom Stockholms församlingar. Vi kommer ha ett pass om ”Lektrappan” och lekens betydelse och som metodik i olika sammanhang. Den går även att använda i gruppsamtal, körövning, andakter och samtalsfrågor.
EvaMarie Agnelid och Kerstin Börjeson ger oss smakprov på projektet Sång igång, teori och praktik varvas.

Med avstamp i Svenska Kyrkans Pilotprojekt ”Sångigång” leker vi med rösten och kroppen. Med rörelse och fantasi sjunger vi psalmer och andra sånger och får inblick i och kunskap om barns och ungas röster. Kan vi med sångens hjälp hitta vårt språk för tron?

EvaMarie Agnelid
kyrkomusiker och körledare i Enskede- Årsta församling.
Jazzsångerska

Kerstin Börjeson
kyrkomusiker och körledare i Hägerstens församling
Lärare i kyrkomusik på Svenska Kyrkans Utbildningsinstitut, Uppsala
Ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien

Dagarna kostar inget för deltagare. No-show-avgift på 2 500 kronor för 10-11 januari kommer att tas ut om anmälan inte avbokas innan dagens genomförande.Vid önskan om enkelrum dessa dagar kan kostnad tillkomma.

9 maj

Innehåll ännu ej klart. Eventuellt om musikens kraft i församlingsverksamhet för barn.

Elisabet Hillbratt, 08-508 940 69.