Praktikhandledarutbildning 2023

Praktikhandledarutbildning för diakoner, församlingspedagoger, kyrkomusiker och präster som vill kunna ta emot studerande till de kyrkliga profilerna på praktik. Utbildningen ger en större förståelse för rollen som praktikhandledare och verktyg för att på bästa sätt stödja praktikantens kommande yrkesidentitet.

21-22 februari och 21-22 mars 2023

Anmälan tas emot av: Älvsby folkhögskola

Länk för anmälan: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScPkTwe-DSx_IvCEHGcQyAH2znbGQ51nG-mAjKDFf64awksUg/viewform

Nu är det åter dags för praktikhandledarutbildning, i samverkan med Älvsby folkhögskola. Målet med utbildningen är att rusta medarbetare ur de fyra profilerna (diakon, församlingspedagog, kyrkomusiker, präst) till att fungera som praktikhandledare i Luleå stift. Församlingspraktikerna är ett viktigt led i utbildning och rekrytering av nya församlingsmedarbetare.

Under kursdagarna lär man sig mer kring rollen som praktikhandledare, om dialog och reflektion, om planering, genomförande och praktikomdömen. Mellan kurstillfällena utförs vissa hemuppgifter inklusive litteraturstudier.

Kurslitteratur är ”Uppskattande samtalskonst” av Susanne Bergman och Camilla Blomqvist, Biskopsbrevet Kallad till diakon och präst i Svenska kyrkan, ”Inkludera. Jämställdhet och HBTQ i organisationen” av Frida Ohlsson Sandahl samt ”Mentaliseringsboken” av Per Wallroth.

Datum för kursdagarna är:

21-22 februari 2023, med start kl. 11:00 dag 1 och avslut kl. 13:30 dag 2

21-22 mars 2023, med start kl. 11:00 dag 1 och avslut kl. 13:30 dag 2

Alla kursdagarna äger rum på Älvsby folkhögskola.

Kursen är avgiftsfri för församlingsmedarbetare i de fyra profilerna. Luleå stift står för mat och (vid behov) logi. Resor till och från kursen samt arbetstid står församlingarna för.

För frågor kring kursen, kontakta Pär Parbring, Stiftsadjunkt för rekrytering. Par.parbring@svenskakyrkan.se, 0910-725742