Stockholms stifts kulturarvsdag 20 oktober 2022

En dag om brand, stöld och skadegörelse i kulturhistoriska kyrkliga miljöer.
Anmälan längst ner på sidan.

Dagen riktar sig till tjänstemän och förtroendevalda i församlingar och pastorat men också till de som jobbar inom kulturmiljöbranschen och konsulter som anlitas av Svenska kyrkan. Även den breda allmänheten som vill lära sig mer om hur kyrkorna vårdas är välkommen.

Tillgängliggöra kunskap och erfarenheter inom Svenska kyrkan och kulturmiljöbranschen

Program:

09.30 - Mingel och fika
10.00 - Inledning av moderator Rickard Isaksson, stiftsantikvarie.
10.15 - Beredskap när kulturarv utsätts för kris och krig - Mattias Legnér, professor i kulturvård vid Uppsala Universitet Campus Gotland.
10.50 - Polisens godsspaning – Jan-Åke Törnhage, kriminalinspektör, Polismyndigheten, Region Stockholm.
11.35 - Lunch på egen hand.
13.00 - Kort inledning av moderator.
13.05 - Attentatet mot Spånga kyrka.
13.35 - Systematiskt brandskyddsarbete i kulturbyggnader - Janne Pettersson och Anders From, Brandinspektörer på Storstockholms brandförsvar
14.10 - Insatsplan för skyddade föremål i Vantörs kyrka - Ingmar C Andersson, vaktmästare i Vantörs församling
14.30 - Katastrof- och restvärdeplaner – Erika Hedhammar, utredare, Riksantikvarieämbetet.
15.00 - Avslutning av moderator

Ladda ner programmet som en pdf

Rickard Isaksson, 08-508 940 27
rickard.isaksson@svenskakyrkan.se