Civilkurage Online

Hur praktiserar vi kristen tro i sociala medier?

Medarbetare och andra intresserade i Svenska kyrkans samtliga stift och organisationer.

Utbildningen ger medarbetare i Svenska kyrkan ökad förståelse för hur hot och hat på nätet kan bemötas och hur vi alla kan hjälpas åt med att sätta en mer respektfull ton och andra budskap på internet.

Deltagarna får lära sig att identifiera fejknews, katastrofnarrativ och känslodrivna berättelser som riskerar att få mer uppmärksamhet än de förtjänar – både på internet och i fikarummet. Vi får också hands-on-tips för att stärka vårt eget civilkurage på nätet som medarbetare i Svenska kyrkan. Det kan handla om hur vi uttrycker oss, hur vi skapar demokratisk dialog, hur vi blir mer källkritiska, hur vi identifierar fejknews och desinformation osv. Föreläsare är Mina Dennert, journalist och grundare av #jagärhär samt generalsekreterare för ”I Am Here International”. I samband med utbildningen presenteras också programmet Social Hållbarhet fokus Tillit och Demokrati. Utbildningen ges online för medarbetare och andra intresserade i Svenska kyrkans samtliga stift och organisationer.

Kontakt för frågor och mer info

Christina Byström, samordnare. 0707-140014, epost: christina.bystrom@svenskakyrkan.se

Lena Blom, samordnare, 0725-780754 epost: lena.e.blom@svenskakyrkan.se

Hanna Karpmyr, administratör, (anmälan, teknisk värd f seminariet.)0738-441225 epost: hanna.karpmyr@svenskakyrkan.se

Samtliga är medarbetare i programmets samordningsfunktion.

Programmet Social hållbarhet fokus Tillit och Demokrati i samarbete med #jagärhär