Barnledarkonvent

I år är Barnledarkonventet ett fördjupande konvent under tre dagar, med temat "Lyssna och lär".

Barnledare för barn 0-12 år.

I år är Barnledarkonventet ett fördjupande konvent under tre dagar. Vi kommer att lyssna och lära; både på föreläsare, oss själva och Guds tilltal. Likt Jesus när han är 12 år och går till de skriftlärda. När han pratade så lyssnade de för att han kunde så mycket och när de pratade så lyssnade han för att han ville lära sig mer. Och Maria som tog allt till sitt hjärta när hon äntligen hittade Jesus. Vi kommer att få möjlighet att både fördjupa vår egen tro och andlighet men också att fördjupa vår verksamhet för barn 0-12 år.

Onsdag 12 januari

09.00 Drop-in fika i matsalen

09.30 Gemensam inledning av dagarna

10.00 ”Och lär dem…”

Ett gemensamt pass om det nya biskopsbrevet som handlar om undervisning och lärande. Att lära är att både lyssna och prata. Kunskap finns i många delar av kroppen. Handen, hjärnan och hjärtat. Anders Rune och Maria Wingård från nationell nivå leder oss genom det arbetet.

12.00 Middagsbön, lunch

13.00 Fördjupningsseminarium. Det kommer att finnas tre valbara seminarier där vi får dela och fördjupa vår tro. Du väljer på plats.

14.30 Fika

15.00 Lärloopen

Genom en erfarenhetsbaserat lärande kommer vi reflektera över vårt eget lärande i uppdraget som pedagoger i våra församlingar. Det är ett aktivt lärande som sker i olika rum som bär på reflekterande frågor. Vår grund och utgångspunkt är Jesus 12 år i templet där barnet Jesus är läraren. Vad innebär det för oss som ledare? Lena Åkesson, verksamhetsutvecklare på Sensus leder oss.

17.30 Paus

18.00 Middag

19.30 Tala film tala liv

Torsdag 13 januari

07.30 Frukosten öppen

08.30 Morgonbön

09.00 Fördjupningsspår som du har valt i din anmälan

- Pilgrimsbarn med Stiftspedagog Nina Carlsson Garlöv
                             - Att ha ett diakonalt förhållningssätt i barnverksamheten med stiftspedagog Helena Åhlin och stiftsdiakon                                    Birgitta Lounela

12.00 Middagsbön och lunch

13.30 Forts. fördjupningsspår

15.00 Fika

15.30 Forts. fördjupningsspår

17.30 Paus

18.00 Middag

19.30 Musikmeditation i Livets kapell

20.15 Mys i salongerna

Fredag 14 januari

07.30 Frukosten öppen

08.30 Morgonbön

09.00 Backspegel

09.30 Fördjupningsseminarium. Samma val som dag 1. Du väljer på plats.

11.00 Paus

11.15 Middagsmässa

12.00 Lunch

13.00 Det behövs inte en enda ballong – när vi tar barnen på allvar lyfter det ändå!

Under många års utforskande kom det att formuleras en pedagogisk grundsyn i Barnens katedral som tar sin utgångspunkt i barnet självt, det kompetenta barnet vars egna erfarenheter bär precis allt. Stiftspedagog Kristina Stolare och stiftsadjunkt Marie Åhrström leder oss

15.00 Slut på dagarna

Under dag två väljer du ett av följande spår att följa under hela dagen:

1. Pilgrimsbarn

Pilgrimsbarn är ett program där andlig utveckling och fysisk aktivitet möts. I pilgrimsbarn kan barnen också gå en ledarutbildning så de kan bli pilgrimsledare. Vi prövar Pilgrimsbarns värdegrund och undringar och tar del av materialet. Seminarieledare är Nina Carlsson Garlöv, som tagit fram programmet.

2. Att ha ett diakonalt förhållningssätt i barnverksamheten

Ett diakonalt förhållningssätt är inte något du har eller inte har, det är något var och en kan öva upp, fördjupa och förvalta väl. Genom utgångspunkt i Ett biskopsbrev om diakoni talar och övar vi i att få pedagogik och diakoni att gå ihop. Birgitta Lounela, stiftsdiakon i Strängnäs stift och Helena Åhlin, stiftspedagog i Strängnäs stift leder seminariet.

Det behövs inte en enda ballong – när vi tar barnen på allvar lyfter det ändå!
   Under många års utforskande kom det att formuleras en pedagogisk grundsyn i Barnens Katedral som tar sin utgångspunkt i barnet självt, det kompetenta barnet vars egna erfarenheter bär precis allt. En kyrka som byggs för barnen riskerar stänga ute barnen själva.  Men den kyrka som byggs tillsammans med barnen, den öppnar på ett sätt upp för precis alla.
   Mari och Kristina delar här med sig av erfarenheter från att i såväl gudstjänst som vardag ha strävat efter att alltid ta barnet på största allvar, och efter att fundera över livet och tron stor och liten tillsammans. De delar också sina tankar om bibelberättelsernas roll i detta utforskande, med utgångspunkt i Barnens bästa bibel, biskop Sören Dalevis herdabrev och ett statement i sig – barnen behöver och har rätt till dessa berättelser. Och berättelserna behöver barnen!

Dessutom blir det tillfälle att få erfara egen andlig fördjupning med olika metoder, du väljer vilken du vill delta i.

Om du har frågor om dagarnas innehåll, kontakta Helena Åhlin. Om du har praktiska frågor om t ex boende, anmälan eller avbokning, kontakta Anna-Maija Junnila.

Strängnäs stift.

• Om du deltar utan logi på stiftsgården, är kostnaden 3 300 kr inkl. kursmaterial och alla måltider.
  • Om du deltar med logi på stiftsgården, är kostnaden 4 500 kr inkl. logi i enkelrum eller del i dubbelrum, kursmaterial och alla måltider.
  • Om du anmäler dig efter 6/12 (endast i mån av plats) är kostnaden 3 960 resp. 5 400 kr .

Vi vill att så många som möjligt ska kunna vara med under dagarna. I år, efter corona, erbjuder vi enkelrum och går efter först till kvarn-principen. Därefter finns det dubbelrum, ange därför vem du kan tänka dig att dela rum med. Om du inte har något särskilt önskemål kommer du att få en trevlig rumskamrat när du checkar in på gården.

Våra anmälningsvillkor

Vid avbokning senare än 30 dagar före kursstart debiteras hela avgiften. Vid styrkt sjukdom debiteras 20% av avgiften. Vänligen läs våra fullständiga av- och ombokningsregler r.​