Demokratins utmaningar och den radikalnationalistiska miljön – om hur svenska samhället och Svenska kyrkan påverkas

Seminariet är öppet för samtliga stiftspresidier samt stiftens ledningsgrupper

Det demokratiska samhället och med det Svenska kyrkan, utmanas allt mer av konspirationsteorier, falska nyheter och de grupper som vet att utnyttja dessa alternativa förställningar och berättelser. Hur påverkas kyrkan och var går gränsen för vad kyrkan som demokratisk organisation måste härbärgera och vad den inte kan acceptera?

Stiftelsen Expos vd Daniel Poohl, sammanfattar en fördjupad omvärldsanalys av hur extrema politiska grupperingar och deras idéer kan komma att påverka Svenska Kyrkan arbete och roll i samhället. Det både i nutid och framåt. Rapporten är framtagen på beställning av programmet ”Social hållbarhet fokus Tillit och Demokrati”, som också är värd för seminariet. Inte minst det stundande kyrkovalet ställer frågorna på sin spets. Exempel på frågeställningar som lyfts i seminariet: - Hur svarar den enskilda församlingen på extremistiska gruppers anspråk på kyrkan och kristen teologi? - I vilken utsträckning påverkas de förtroendevalda och deras engagemang? - Hur toleranta mot dessa anspråk måste vi vara? Finns det gränser? Tre intensiva och spännande timmar utlovas. Seminariet innehåller föreläsning, frågestund och samtal i mindre grupper. Seminariet kommer att teckentolkas.

Kontakt för frågor och mer info

Christina Byström, samordnare. 0707-140014, epost: christina.bystrom@svenskakyrkan.se - Lena Blom, samordnare, 0725-780754 epost: lena.e.blom@svenskakyrkan.se - Hanna Karpmyr, administratör, (anmälan, teknisk värd f seminariet.)0738-441225 epost: hanna.karpmyr@svenskakyrkan.se

Samtliga är medarbetare i programmets samordningsfunktion.

Programmet Social hållbarhet fokus Tillit och Demokrati

Längd: 3 h