Grundläggande utbildning i dataskyddsarbete

Uppsala stift erbjuder den 22 maj en heldag för att bistå församlingar och pastorat i sitt arbete med dataskydd utifrån dataskyddsförordningen (GDPR) ovh vad den innebär för Svenska kyrkan.

Utbildnigen är öppen för alla, men riktar sig särskilt till personal som ansvarar och hanterar personuppgifter i församlingar och pastorat (interna dataskyddsombud, dataskyddsansvarig, kanslipersonal).

Krav på förkunskaper

Inga krav på förkunskaper

Arbetet med dataskydd är angeläget för alla organisationer eftersom förordningen uppställer krav på den som behandlar personuppgifter att det sker på ett sätt som är förenligt med lagkravet.

Inom Uppsala stift ingår en granskning av hur församlingar/pastorat arbetar med dataskydd som ett av tolv granskningsområden vid förvaltningstillsynen.

På förmiddagen är det fokus på grundläggande information kring dataskyddsförordningen och hur den påverkar Svenska kyrkan och vår verksamhet.

Paus med gemensam lunch

Eftermiddagen fokuserar på praktiskt arbete med dataskyddsfrågan. Det kommer att erbjudas möjlighet både att komma igång och att fortsätta utveckla eller finslipa redan pågående arbete eller processer i er församling/pastorat.

Marie Douhan Seabra; enhetschef för God förvaltning

Övrig information

Vi rekomenderar att minst två personer från varje församling/pastorat deltar.

Svenska Kyrkan i Uppsala stift

Utbildningen genomförs i samarbete med Jonas Westerberg från Principio AB, som under flera år har bistått både stiftsorganisationen och flera församlingar/pastorat med stöd i dataskyddsfrågor.

500 kronor/person inklusive lunch

Titel: Grundläggande utbildning i dataskyddsarbete