Källan 32

Anställda medarbetare i församling eller pastorat, utan kyrklig profilutbildning.

Fördjupad kunskap om kyrkan, dess uppgift och mål.

Som medarbetare i Svenska kyrkan omfattas du av dess uppdrag, tro och liv. Genom att delta i "Källan" kan du fördjupa din kunskap om kyrkan, dess uppgift och mål. Du får dessutom möjlighet att växa och mogna som människa samt få nya kontakter med andra medarbetare.

Kursen vänder sig till dig utan kyrklig profilutbildning som arbetar med administration och ekonomi, vaktmästeri, ansvarar för lokaler, är barnledare eller musiker. Tillsammans med kollegor i stiftet får du fördjupa dig i Svenska kyrkans tro, lära och liv.

Arbetssättet styrs av att vi ser människan som aktiv, kreativ och kunskapssökande. Vi lär på många olika sätt, till exempel genom föreläsningar, övningar, samtal och reflektion. Mellan kurstillfällena får du studera litteratur och träffa andra kursdeltagare i studiegrupper på hemmaplan. Deltagarnas, resurspersonernas och kursledningens olika erfarenhet och kunskaper ser vi som resurser i utbildningen. Tala med din kyrkoherde eller arbetsledare och anmäl dig sen!

Ur kursinnehållet:

Bibeln: bibelkunskap, om olika tolkningar, Jesus i bibeln, hur kan man läsa bibelns böcker idag.
Etik: Finns det en kristen etik? Människosyn, synen på andra troende.
Svenska kyrkans tro och liv: Gudstjänst, symboler och riter, dop och nattvard, bön, kyrkohistoria, Svenska kyrkans organisation idag.
Jag och ... : min tro, mina källor, församlingen, Gud.”

Om du har frågor om kursinnehållet, kontakta Marie Westling. Om du har frågor om anmälan, avbokning eller har andra praktiska frågor, kontakta Anna-Maija Junnila.

Kursen består av fyra delar som sträcker sig över två terminer. Din anmälan gäller för alla fyra delkurserna.

Källan 32:1 8-10 mars
Källan 32:2 10-12 maj
Källan 32:3 20-22 september (obs, nytt datum)
Källan 32:4 8-10 november.
Start kl. 9.30 med drop in-fika och slut kl. 14.30 med fika.
Lit­teraturstudier och gruppsamlingar sker lokalt mellan delkurserna.

Strängnäs stift.

15 000 kr för hela kursomgången inkl. kost och logi i enkelrum. Tvårätters middag varje kväll ingår förutom den 9 november då det är trerätters.

Våra anmälningsvillkor

Vid avbokning senare än 30 dagar före kursstart debiteras hela avgiften. Vid styrkt sjukdom debiteras 20% av avgiften. Vänligen läs våra fullständiga av- och ombokningsregler här.​