Bibeln i själavården 2.0 – för diakoner

Inspirationsdag för diakoner med sikte på att fördjupa själavårdsuppdraget utifrån de vänner och medvandrare vi möter i Bibelns texter.

Målgrupp: Vigda diakoner i Stockholms stift, även de utan tjänst i församling är varmt välkomna. Inga särskilda förkunskaper krävs.

Mål & syfte: Fördjupning i själavårdsrollen och stärkt förmåga att bära med oss Bibelns texter och berättelser in i själavårdsrummet.

Innehåll: Nu är det dags för en ny omgång av den uppskattade kursdagen Bibeln i själavården - men med helt nytt innehåll! Under denna kreativa fortbildningsdag är diakoner varmt välkomna för att fördjupa sitt själavårdsuppdrag utifrån Bibeln och dess skatter.

Dagen passar lika bra för dig som var med förra omgången som för dig som inte var det. Under denna fortbildning är bibeltexterna i fokus, för att vi ska hitta vänner och medvandrare i texterna. Med hjälp av dessa texter hittar vi nya vägar att prata med människor med olika typer av problem, exempelvis psykiska problem, sorg, rädsla för framtiden. Vi får hjälp att hitta in i texterna för att hjälpa de som känner sig ensamma med sina problem.

Svenska kyrkans nationella program för lärande och undervisning har som övergripande mål att öka kunskapen om och förtrogenheten med kristen tro och tradition hos många människor. Denna fortbildningsdag vill bidra till detta.

Medverkande: Charlotte Frycklund, som håller i dagen, är nätpräst och författare. Hon har skrivit bland annat böckerna Bibelns kvinnor, Bibelns förlorare och Be med Bibelns kvinnor. 2022 tilldelades hon Bibelpriset av Bibelsällskapet och Sigtunastiftelsen med motiveringen \"Med underfundig humor och stor nyfikenhet har Charlotte Frycklund, i sina böcker och andra texter och genom sitt banbrytande engagemang i sociala medier, synliggjort människor och företeelser i Bibeln som funnits i skuggorna och därmed bidragit med nya perspektiv, inte minst på Bibelns kvinnor.\"

Kostnad: Kostnadsfritt, du bjuds även på fika och lunch. Vid frånvaro eller avbokning efter sista anmälningsdag debiteras 500 kr. Avgift utgår ej vid sjukdom om det meddelas kursansvarig

Kontakt: Lena Bergman, 08-508 940 46, lena.bergman@svenskakyrkan.se

Titel: Inspirationsdag
2024-10-17 09:00
2024-10-17 14:00
Område: Stockholms stift
Plats: Mikaelskapellet, Karlbergsvägen 64 (nära S:t Eriksplan).
Lediga platser: 43
Sista anmälningsdag: 2024-09-26