Ekonomisk utsatthet – med empowerment i sikte

Målgrupp: Diakoner, diakonimedarbetare och andra engagerade i fattigdomsfrågor i Equmeniakyrkan, Svenska kyrkan och andra trossamfund.

Mål & syfte: Fördjupning, nätverkande och gemensam reflektion för att främja ett långsiktigt hållbart stöd till människor i ekonomisk utsatthet.

Innehåll: Välkommen till en fortbildningsdag om mötet med människor som lever i ekonomisk utsatthet, med fokus på helhet och hållbarhet – och med empowerment i sikte! Under dagen kommer vi få lyssna till kunniga föreläsare, det kommer även finnas utrymme till samtal om hur vi vill utveckla vårt arbete med att möta människor i ekonomisk utsatthet i våra församlingar. Denna fortbildningsdag är ett samarrangemang mellan Sociala Missionen, Föreningen FVO och Stockholms stift, Svenska kyrkan.

Medverkande:

• Magnus Karlsson, professor på Marie Cederschiöld högskola: Vad är fattigdom/ekonomisk utsatthet? Statistik och nuläge. Vad är civilsamhällets/kyrkans roller? Framtidsspaning.
  • Catharina Lind, rådgivare socialrättsliga frågor, Lotta Rapacioli, barnrättsjurist och Elaine Lindblom, verksamhetschef på Sociala Missionen: Från akut nödhjälp till skälig levnadsnivå. Sociala Missionen berättar om ett förändrat arbetssätt.
  • Magnus Bodin, strateg på Föreningen FVO och diakon: Stiftelsemedel – möjlighet och utmaning. Föreningen FVO arbetar med fattigdomsfrågor och handlägger en stor mängd stiftelser med ekonomiskt behövande som målgrupp. Hur kan vi använda stiftelsemedel på ett kreativt sätt som inte krockar med offentliga sektorns ansvar?
  • Mikael Halldin, diakon i Stockholms Domkyrkoförsamling: Livsgnistan – ett nytt sätt att arbeta med stiftelsemedel. Ett nedslag i församlingens pågående forskningsprojekt där ekonomiskt behövande under ett års tid erhåller en mindre summa varje månad för att se hur det påverkar deras livskvalitet och ekonomiska möjligheter.
  • Louise Dane doktor i offentlig rätt och jurist på Asylrättscentrum: Vilka ekonomiska och sociala rättigheter har asylsökande och papperslösa? Asylrättscentrum föreläser om rättigheter kopplade till migrationsprocessen samt ger oss en aktuell lägesbild över förändringar på migrationsområdet som kan påverka dessa rättigheter.
  • Lisa Hofverberg, diakon i Hammarby församling och representant från Upplands Väsby kommun: Samverkan och påverkan - Kyrkan och kommun: framgångsfaktorer och utmaningar. Exempel från Upplands Väsby kring påverkansarbete och samverkan mellan kyrka, kommun och andra aktörer.

Kostnad: Kostnadsfritt. Du bjuds på förmiddags- och eftermiddagskaffe, lunch intas på egen bekostnad på stan.

Kontakt: Lena Bergman, 08-508 940 46, lena.bergman@svenskakyrkan.se

Titel: Fortbildningsdag