Certifieringskurs i kyrkobokföring i Skellefteå den 22-23 maj 2024

Kyrkobokföringen är grundläggande för varje församling när det gäller registreringar av tillhörighet och kyrkliga handlingar.

Scrolla ner för anmälan

Tid

Onsdag 22 och torsdag 23 maj 2024, båda dagarna kl. 09.00-16.00. Den som önskar att bara vara med en av dagarna kan vara det. För att kunna bli certifierad i kyrkobokföring måste man vara med båda dagarna.

Fysiskt i Skellefteå, S:t Olovsgården.

De som på olika sätt arbetar med kyrkobokföring, t.ex. administrativa assistenter och präster.

Mål

Deltagarna ges kunskap, redskap och inspiration i arbetet med kyrkobokföring. Efter genomgången kurs och avlagda och godkända prov blir deltagarna certifierade inom kyrkobokföring, något som krävs för att kunna fullgöra alla uppgifter inom denna.

Kursinnehåll

Kyrkobokföringens grunder med dess uppläggning, regler, system och hur man skriver ut blanketter. Vidare de kunskaper man behöver för att bli certifierad, t.ex. slutregistrering av kyrkliga handlingar, registrering av uppgifter rörande tillhörighet och arbete med skyddade personer. I slutet av kursen ges möjlighet att avlägga prov för certifiering.

- dokumentet ”Arbetsflöden och regelverk”: Kyrkobokföring - Arbetsflöden och regelverk för kyrkobokföring.pdf - Alla dokument                         (sharepoint.com)

- ”Kbok - Användarhandledning”: https://svkyrkan.sharepoint.com/sites/kornet-kyrkobokforing/SitePages/Kbok-Anv%C3%A4ndarhandledning.aspx.

Slutligen finns skriften ”Några milstolpar längs livsvägen – Om Svenska kyrkans kyrkobokföring från 1991”: https://webbshop.svenskakyrkan.se/n%C3%A5gra-milstolpar-l%C3%A4ngs-v%C3%A4gen

Varje deltagare förutsätts ha egen dator med möjlighet till uppkoppling till Kyrknätet och med Kbok installerat. För många betyder det att ha ett fjärr-skrivbord.

Kursledare: Johan Wingård, sakkunnig i kyrkobokföringsfrågor i Luleå stift.

Kostnad: Kostnadsfri. I kursen ingår 2 luncher. Deltagarna ordnar själva genom sina arbetsgivare boende och övriga måltider.

Arrangör: Luleå stift.

Kursledare/upplysningar:
Johan Wingård, 070-355 09 92, johan.wingard@svenskakyrkan.se

I händelse av att du behöver avboka den kurs du anmält dig till gäller följande.

Vid återbud senare än 15 maj eller vid uteblivande, debiteras en avboknings-/administrationsavgift på 500 kronor.

Om du vill vara med båda dagarna behöver du anmäla dig till båda tillfällena nedan

Tillfällen

Titel: Grundkurs
Startdatum:
Slutdatum:
2024-05-22 09:00
2024-05-22 16:00
Område: Luleå stift
Plats: Skellefteå, S:t Olovsgården.
Lediga platser: 2
Sista anmälningsdag: 2024-05-15
Titel: Fortsättningskurs
Startdatum:
Slutdatum:
2024-05-23 09:00
2024-05-23 16:00
Område: Luleå stift
Plats: Skellefteå, S:t Olovsgården.
Lediga platser: 3
Sista anmälningsdag: 2024-05-15