Ekonomi för ekonomer – Budget och verksamhetsstyrning

Vi fokuserar särskilt på sådant som är kyrkospecifikt. Dagarna innehåller både teori och praktiska exempel.

Utbildningens innehåll
•  Kyrkoordningens regelverk kring ekonomi
•  Verksamhetsmål och verksamhetsplanering
•  Verksamhetsuppföljning – ekonomistyrning
•  Mallar och blanketter – hjälpverktyg

Ekonomi för ekonomer – budget och verksamhetsstyrning

Budget och verksamhetsstyrning

”En framgångsrik organisation jobbar med förutsedda problem men en organisation utan framgång arbetar med oförutsedda problem”.

Svenska kyrkans församlingar och pastorat omfattas av den allmänna redovisningslagstiftningen i form av bokföringslag och årsredovisningslag. Till dessa regler kommer en rad andra väsentliga bestämmelser i kyrkoordningen och begravningslagen.

Ekonomi för ekonomer är samlingsbegrepp för de två utbildningar som syftar till att ge en helhetsbild av ekonomin i Svenska kyrkan. Anmälan sker till varje utbildning för sig.

Målsättningen med utbildningarna är att ge dig en fördjupad kunskap om ekonomiprocessen inom Svenska kyrkan. En process som leder från mål, verksamhetsplanering, budget, bokslut, årsredovisning samt verksamhetsuppföljning. Vi tittar särskilt på de krav kyrkoordningen ställer kring ekonomi och vad detta får för konsekvenser samt vem/vilka som har ansvar för de olika delarna i ekonomiprocessen.

Utbildningens innehåll
•  Kyrkoordningens regelverk kring ekonomi
•  Verksamhetsmål och verksamhetsplanering
•  Verksamhetsuppföljning – ekonomistyrning
•  Mallar och blanketter – hjälpverktyg

PRAKTISK INFORMATION

• Dag 1: kl. 10-17, samling med kaffe från 9.30 (frivillig gemensam middag kl. 17)
  • Dag 2: kl.8.30-15.30

• Antal deltagare 25 (minimum 12)
  • Pris 4000 kr (inklusive samtliga måltider)
  • Kontakt: kyrkokansliet.kyrkligekonomi@svenskakyrkan.se

Längd: 14 h

Titel: Ekonomi för ekonomer–Budget & verksamhetsstyrning
2024-05-14 10:00
2024-05-15 15:30
Område: Nationell nivå
Plats: Clarion Hotel Gillet, Dragarbrunnsgatan 23, Uppsala
Lediga platser: 6
Sista anmälningsdag: 2024-04-22
Status: Anmälningstiden har gått ut.