Internationella konferensen Skellefteå 4-5 februari 2023

Tema: Styr våra fötter in på fredens väg

Anmälan via Älvsby folkhögskolahttps://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc91mEsNmJHwBKngfjQSsJ8rfsYaPL6wVhK9s7OFbN9aj_5aw/viewform

Arrangör: Luleå stift i samarbete med Älvsby folkhögskola, Sensus studieförbund och EFS.

Styr våra fötter in på fredens väg

Internationella konferensen Skellefteå 4-5 feb 2023

Landskyrkan och församlingsgården samt Stiftsgården

I år har vi kriget i Ukraina på våra näthinnor vilket ger oss perspektiv också på andra krig som pågår utanför europa men som gått mer under radarn för nyhetsmedierna. Vår kristna tro säger att freden ligger i Guds händer och utmanar oss att vandra i fredens vägar. Vad innebär det för oss, som tror att Jesus Kristus är försonaren och fredsfursten ? Hur ser vår gemensamma pilgrimsvandring för fred och hållbart liv ut ? Välkommen att reflektera över fredens plats i vårt globala engagemang under dessa dagar !

En nyhet denna gång är att det finns ett barnspår så att det blir lättare för barnfamiljer att delta. Åldersgruppen 5-10 år är i fokus men alla barn som är trygga att umgås med andra barn och vuxna är välkomna.

Priset för konferensen är 950 kr vilket innefattar måltider och fika. Sök bidrag från din församling. Barn gratis.

Boende måste bokas på egen hand.

Bokningskod för Medlefors är "STIFT23"
Linnea Hägglund
Reception / bokning
Direkt +46 910-57 500
linnea.hagglund@medlefors.se

Bokningskod för Quality är "Svenska kyrkan"
Nordic Choice Hotels
Skellefteå Hotel loch Konferens
931 31 SKELLEFTEÅ
Tel: +46 910711060
E-Mail: q.skelleftea@choice.se

Lördag 4 feb

11.00                  Inledning med Andakt

12.00                  Lunch

13.30                  Gemensamt föredrag
                           Susanna Henriksén och Annika Spalde

13.30-17            Barnspår
                          Parallellt med föredraget och de valbara seminarierna finns ett spår för barn.
                          Rebecka Folkesten
14.45                 Fikapaus

15.15-17           Valbara seminarier

• Att återuppbygga fred och tillit – exemplet Etiopien
    Hur kan man arbeta med fred och försoning på lokal nivå - och hur kan teologi och gamla traditioner användas som verktyg i fredens tjänst? I Etiopien har Act Svenska kyrkan arbetat med ett fredsprojekt som visar att det går att vända en negativ våldsspiral.
    Susanna Henriksén. Regional policyhandläggare Afrika.
  • Pilgrims Walk for future
    Annika Spalde. Diakon, författare, klimat- och djurrättsaktivist
  • Rapport från Kyrkornas världsråds generalförsamling
    Celina Falk. Ledamot i Kyrkornas Världsråds centralkommitté
  • Jorden runt på 60 minuter
    Den världsvida kyrkans sång förenar över alla gränser. Under en timme får du bland annat sjunga bönesång från Tibet, befrielseteologi från Argentina, jublande lovsång från södra Afrika, folkton från Norden, sångkraft från Caribien, nattvardssång från Ecuador.  En vindlande resa i rytm och ton där tro, teologi och engagemang för liv och fred förenas.
    Leif Nahnfeldt, präst och musiker. Anna Renström, kyrkomusiker.
  • Behovet av Svenska kyrkan i utlandet i en orolig tid.
    Vi får möta några utlandsförsamlingar och höra hur världsläget påverkar deras verksamhet och de svenskar som bor/vistas utomlands. Medverkar gör bl a
    Björn Kling (deltar digitalt) kyrkoherde för svenska kyrkan i Grekland
  • EFS internationellt

Evangelium i en orolig värld

EFS internationella mission verkar på många platser där kyrkan lever under svåra omständigheter. Anna Claesson, projekthandläggare, berättar om EFS verksamhet i samarbete med kyrkor och organisationer i Ostafrika, Mellanöstern och Indien.

17.30                  Middag

19.00                  Vad visste vi om livet
                           Kulturprogram med Leif Nahnfeldt och Anna Renström

21.00                  Kvällsmässa

Söndag 5 feb

9.00                    Gemensamt program som fångar upp gårdagen
                           Reflektioner, glimtar från gårdagens seminarier och framåtsyftande samtal.

11.00                  Högmässa
                           Biskop Åsa tillsammans med medarbetare från Skellefteå landsförsamling

12.30                  Lunch

13.30                  Samlingar för olika Målgrupper

• Idétorg med lokala exempel på fredsarbete.
    "Stick tillbaka ditt svärd!" Josh Armfield från EFS Sundet om ickevåld och att vägra vapen.
    "Bygga relationer" Hortlax församling om vänförsamlingsarbete och insamlingar.
    "Mångkulturell mötesplats" Älvsby församling om veckovisa mötesplatser och odlingsprojekt.
    "Vän i Umeå" om integrationsarbete i Umeå.
  • SKUT årsmöte
  • Nätverksträff internationella ombud
  • Träff med Pilgrimsnätverket. Moa Beak, Maria Ekstedt, Nils Renström
  • Har din grupp behov av att få träffas? Kontakta Anders Sandberg