Möte stift student, MSS våren 2024

Tema: Sàpmi - Samiskt kyrkoliv och Samisk kultur.

Kursen är vid två tillfällen:

• Den 5 april- en digital dag om andliga traditioner/väckelserörelser, språkliga och kulturella traditioner och Luleå stift/Svenska kyrkans organisation.
  • Den 12-14 april inleds på Luleå stiftskansli. Där medverkar bland andra biskop Åsa Nyström som talar utifrån ämnet ”Jaget och laget” och Heidi Stenberg, stiftsjurist, om juridiska perspektiv. Därefter blir det en resa i Sàpmi med målet Jokkmokk där vi får lära oss mer om samiskt kyrkoliv, samisk kultur, dess språk och historia.

Scrolla ner för anmälan

Studerande till de fyra profilerna diakon, församlingspedagog, kyrkomusiker och präst.

Att stödja och rusta blivande medarbetare inom de fyra kyrkliga profilerna för tjänst inom Luleå stift samt stärka gemenskapen mellan och inom alla profiler

Dagarna vill ge en ökad kännedom om Luleå stift dess organisation, uppdrag, roll och särart, samt skapa relationer för framtiden. Tonvikten ligger på samisk kultur, historia och andlighet.

Under dagarna kommer vi att lyfta Luleå stift särart- språkligt, kulturellt och andligt med extra inriktning på urfolket samerna och dess kultur, språk och historia. Svenska kyrkans organisation kommer också att behandlas.

Förberedelsematerial och program kommer att skickas ut före kursen efter anmälningstidens slut.

Maria Berglund, 0910/72 57 36, maria.g.berglund@svenskakyrkan.se
Carolina Söderberg, 0920/26 47 75, carolina.soderberg@svenskakyrkan.se

Luleå stift:
Carina Johansson stiftsdiakon
Carolina Söderberg stiftsmusiker
Maria Berglund stiftspedagog
Pär Parbring stiftsadjunkt
Berit Kero Jakobsson,
Johan Holmgren
Stefan Aro
Katarina Wuopio
Heidi Stenberg
Biskop Åsa Nyström
M fl…

Luleå stift

Ingen kostnad
Resor och Logi

Resa till och från Luleå bokas av kursdeltagarna. Reseersättning kan sökas. (Hänvisa till https://www.svenskakyrkan.se/luleastift/student . (Se blanketter och dokument)

Logi och resa under kursen bokas av kursansvariga.

Avbokningsregler

I händelse av att du behöver avboka den kurs du anmält dig till gäller följande.

Vid återbud senare än två veckor före kursstart eller vid uteblivande, debiteras en avboknings-/administrationsavgift på 500 kronor.

Anmälan inkluderar alla tillfällen