Digitalt frukostseminarium

Digitalt frukostseminarium om ny diakoniforskning: I skärningspunkten – Hur diakonalt utvecklingsarbete formas när nya utvecklingstrender möter diakonal tradition

Varmt välkommen till ett digitalt frukostseminarium där ny diakoniforskning presenteras utifrån den masteruppsats som diakon Christina Lindblom skrivit vid Marie Cederschiöld högskola. Masteruppsatsen behandlar frågan om hur strategiskt utvecklingsarbete formas när föreställningar sammanhörande med Svenska kyrkans diakonis historiska arv möter nutida förväntningar på utvecklingsarbete.

I en fallstudie i två församlingar och ett pastorat i Stockholms stift har detta möte undersökts. Det som studeras är hur diakonalt utvecklingsarbete genomförs, vilka diakonala traditioner som synliggörs i fallen samt vad som händer när dessa traditioner möter diakonalt utvecklingsarbete.

Med utgångspunkt i nyinstitutionell teori görs tolkningen att mötet mellan tradition och utvecklingsarbete kan förstås som ett möte mellan en värdebaserad och en vetenskapsbaserad logik. I mötet mellan dessa motsägelsefulla logiker ställs kallelse och professionalitet mot varandra och spänningar uppstår.

Hur dessa spänningar hanteras påverkar hur diakonalt utvecklingsarbete formas. För att det diakonala arbetet ska upprätthålla legitimitet behöver båda logikerna upprätthållas. I uppsatsen introduceras tanken om ett möjligt mellanrum där förhandling mellan logikerna, och därmed utveckling av det diakonala arbetet, är möjlig. Masteruppsatsen kan läsas i sin helhet här: https://esh.diva-portal.org/smash/get/diva2:1797897/FULLTEXT01.pdf

Målgrupp: Diakoner, diakonimedarbetare, ansvariga för utvecklingsarbete i församling och andra intresserade.

Mål och syfte: Sprida kunskap om aktuell diakoniforskning för att stärka kunskapen om diakonalt utvecklingsarbete.

Kontakt: Lena Bergman, 08-508 940 46, lena.bergman@svenskakyrkan.se