Kyrkan och våld i nära relationer – bemöta och förebygga

Välkommen till en kursdag som innehåller fördjupning om våld i nära relationer, både med fokus på hur vi möter våldsutsatta och hur vi kan arbeta förebyggande.

Mål och syfte: Ökad kunskap om våld i nära relationer, hur man agerar i mötet med våldsutsatta och hur man kan arbeta förebyggande. Nätverksbyggande.

Innehåll: Våld i nära relationer finns tyvärr i alla samhällsklasser och kulturer, även i församlingarna finns det både våldsutövare och våldsutsatta. Därför är detta något som är angeläget för oss kyrkliga medarbetare både som medmänniskor och som yrkespersoner.

Varmt välkommen till en utvecklande fördjupningsdag där målet är att öka kunskap och att deltagarna ska känna sig rustade i bemötandet av våldsutsatta och fått reflektera kring hur församlingar kan bidra till ett förebyggande av våldet.

Kursen anordnas på internationella kvinnodagen för att markera att mäns våld mot kvinnor är ett av våra stora samhällsproblem. Kursen är ett samarrangemang mellan Stockholms stift, Gustaf Vasa församling, Nacka församling och Stiftelsen Unga kvinnors värn.

Föreläsare:

• Johan Nikula, kurator på samtalsmottagningen hos killar.se och projektledare på ideella föreningen MÄN som arbetar för jämställdhet och mot mäns våld. Föreläser om hur vi benämner våldet och vad vi som kyrka kan ta med oss kring förebyggande arbete med unga.
  • Maria Lundmark - kurator och terapeut, Anna Segerberg - kurator och Sofia Haking - kurator på UKV, Stiftelsen Unga Kvinnors Värn. Föreläser om Vägen till ett självständigt liv - en kvinnas process. Vad möter vi och vad är verksamt? Om stiftelsen Unga Kvinnors Värns arbete med kvinnor som utsatts för våld.
  • Ursula Grönberg, leg.psykoterapeut, socionom, handledare o lärare i psykoterapi – handleder i UKV:s terapi- och gruppverksamhet. Föreläser utifrån temat Svårigheter i känslosystemet – en konsekvens av våldsutsatthet – att tänka på vid bemötande.

Målgrupp: Församlingsmedarbetare som möter människor i kyrkans verksamheter och som vill öka sin kunskap om våld i nära relationer. Kursdagen passar både dig som tidigare arbetat med frågan och dig som inte gjort det och vill lära dig mer.

Inga förkunskaper krävs.

Kursen är kostnadsfri. Vid frånvaro eller avbokning efter sista anmälningsdag debiteras 500 kr. Avgift utgår ej vid sjukdom om det meddelas kursansvarig.

Kontakt: Lena Bergman, 08-508 940 46, lena.bergman@svenskakyrkan.se