Teologiskt fönster Våren 2024

Teologiskt fönster återkommer 2–3 gånger per termin och innehåller en föreläsning kring ett aktuellt teologiskt ämne och samtal i grupp och gemensamt utifrån föreläsningen.

Scrolla ner för att komma till anmälan

teologiskt intresserade anställda, förtroendevalda och ideella

Fördjupade kunskaper och reflektion inom ett teologiskt område

8.45 möjlighet till uppkoppling och tekniskt stöd
9.00 föreläsning och frågor
ca 10.15 fikapaus
ca 10.30 gruppsamtal
ca 11.00 samtal i storgrupp och avslutning
Senast 12.00 slut

Maria Klasson Sundin, maria.sundin@svenskakyrkan.se

8 februari 2024 Teologiskt fönster "150 år av internationellt arbete"

Kajsa Ahlstrand, professor i missionsvetenskap, leder oss in i ett samtal om Svenska kyrkans internationella mission och bistånd i historia och nutid.

Kajsa Ahlstrand är professor i missionsvetenskap/World Christianity and Interreligious Studies vid Uppsala universitet och präst i Svenska kyrkan. Hon är en av huvudredaktörerna för det stora verket Svensk Mission och kyrkorna som växt fram som publicerades 2021 .

4 april 2024 Teologiskt fönster "Livets början och livets slut, om det nya biskopsbrevet"

Cristina Grenholm, kyrkosekreterare, föreläser och leder oss in i ett samtal om det nya biskopsbrevet om svåra etiska frågor vid livets början och slut.

Cristina Grenholm är präst och kyrkosekreterare i Svenska kyrkan och samordnar det teologiska arbetet på nationell nivå, där hon bland annat arbetar nära läronämnden och biskopsmötet. Hon har också arbetat många år i akademin, bland annat som professor i tros- och livsåskådningsvetenskap vid Karlstads universitet. I sin forskning har hon bland annat arbetat med frågor om bibeltolkning och Kristologi.

18 april 2024 Teologiskt fönster Ömsesidighetens hemlighet. Teologiska reflektioner om människans plats i skapelsen"

Michael Nausner, forskare på kyrkokansliet, föreläser och leder oss in i ett samtal om människans plats i skapelsen och vad det betyder i klimatkrisens tid.

Michael Nausner är forskare i systematisk teologi vid kyrkokansliet i Uppsala. Han har undervisat och forskat i USA, Tyskland och Sverige. Bland annat har han skrivit om delaktighet i den kyrkliga vardagen, eskatologi, klimatfrågor och naturens rättigheter.

Luleå stift

Ingen