Luleå stifts predikofönster hösten 2024

Höstens serier av webbinarierdär vi går igenom kommande söndags predikotexter och får input kring någon fråga som rör predikans teologi och praktik. Predikofönstret är tänkt att bidra till återkommande reflektion kring predikan, till fördjupning i predikans hantverk och till utbyte mellan präster i Luleå stift kring uppdraget som förkunnare.

Höstens seminarier:

24 september: Predika om änglar

Denna gång står Mikaelidagens texter i fokus och Maria Klasson Sundin och Pär Parbring leder textgenomgång och samtal om hur vi kan predika om bibelns änglar. Ingen gästföreläsare denna gång, utan i stället mer tid för samtal om texterna och om olika föreställningar om änglar.

Medverkande  Pär Parbring och Maria Klasson Sundin

29 oktober: Evangelieboken - varför ser den ut som den gör?

Genomgång av kommande söndags predikotexter, exegetiskt, teologiskt och med tankar om möjliga spår i predikan. Denna gång står allhelgonatidens texter i fokus och Maria Klasson Sundin och Pär Parbring leder textgenomgång och samtal.

Vår gästföreläsare är Peter Westermark, präst i Håbo pastorat, som ska tala om vår evangeliebok och varför den ser ut som den gör.

Medverkande  Pär Parbring och Maria Klasson Sundin samt Peter Westermark

19 november: Att predika om människan i den ekologiska väven

Genomgång av kommande söndags predikotexter, exegetiskt, teologiskt och med tankar om möjliga spår i predikan. Denna gång står Domssöndagens texter i fokus och Maria Klasson Sundin och Pär Parbring leder textgenomgång och samtal.

Vår föreläsare är Bo Brander, präst och författare till bl.a. boken Människan och den ekologiska väven, som talar på temat Att predika om människan i den ekologiska väven. Vilken är människans plats i skapelsen? Hur kan vi inför klimatkrisen predika både allvar och hopp och vilken omvändelse är det vi kallas till?

Medverkande  Pär Parbring och Maria Klasson Sundin samt Bo Brander

3 december: Att predika om bibelgestalter

Genomgång av kommande söndags predikotexter, exegetiskt, teologiskt och med tankar om möjliga spår i predikan. Denna gång står texterna för andra söndagen i Advent i fokus och Maria Klasson Sundin och Pär Parbring leder textgenomgång och samtal.

Vår föreläsare är Charlotte Frycklund, nätpräst och författare till bland andra böckerna Bibelns kvinnor och Bibelns förlorare. Hon ska tala om att predika om Bibelns gestalter.

Medverkande  Pär Parbring och Maria Klasson Sundin samt Charlotte Frycklund

Scrolla ner för att komma till anmälan

Präster i Luleå stift

• Fördjupad reflektion kring predikans teologi och hantverk.
  • Konkret, praktisk hjälp i predikoskrivandet.
  • Skapa nätverk för prästerna i stiftet kring uppdraget som förkunnare.

Övrigt

Textgenomgången och föreläsningen spelas in och kommer att tillgängliggöras digitalt digitalt via Viva Engage, en digital diskussionskanal inom Microsoft 365. Dessutom samtalar deltagarna i grupp och gemensamt utifrån denna input. Det spelas inte in.

På Viva Engage kan samtal föras också de veckor vi inte har något webbinarium med textgenomgång.

Maria Klasson Sundin, maria.sundin@svenskakyrkan.se
Pär Parbring, par.parbring@svenskakyrkan.se

Luleå stift

Ingen kostnad

Välj webbinarium nedan för anmälan :

Tillfällen

Titel: Predika om änglar
2024-09-24 14:00
2024-09-24 16:00
Sista anmälningsdag: 2024-09-20
Titel: Evangelieboken - varför ser den ut som den gör?
2024-10-29 14:00
2024-10-29 16:00
Sista anmälningsdag: 2024-10-25
Titel: Att predika om människan i den ekologiska väven