Vägen 2024

Att arbeta i Svenska kyrkan innebär att finnas med i ett sammanhang som har egna rötter och lång tradition. Som medarbetare omfattas du av kyrkans uppdrag, tro och liv. Genom Vägen får du som medarbetare en möjlighet att fördjupa din kunskap om kyrkan, och bli förtrogen med traditionerna och dess innehåll.

Vi välkomnar alla anställda som arbetar med administration och ekonomi, vaktmästeri, församlingsvärdar, medarbetare som ansvarar för lokaler, är barn och ungdomsledare, förskollärare eller musiker. Kort sagt, alla anställda medarbetare utom de som har en kyrklig profilutbildning från Svenska kyrkans utbildningsinstitut.

Målet med utbildningen är att öka kunskapen och förståelsen om Svenska kyrkan och dess uppdrag. Vi bekantar oss med Bibelns texter och hur de förhåller sig till varandra. Det ges även utrymme att samtala om tro och de egna existentiella frågorna.

Datum och tid

Delkurs 1        8-10 januari                            Stiftsgården i Undersvik

Delkurs 2        15-17 april                              Stiftsgården i Undersvik

Delkurs 3        21-24 augusti                         Studieresa Mellansverige

Del 1: Kyrka och kyrkorumskunskap, kyrkohistoria, Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära. Att fira gudstjänst och leda andakt.

Del 2: Gud och vår tro, Bibelns berättelser och hur de relaterar till varandra, gudstjänst igår och idag

Del 3: Studieresa med tema församlingssyn, svenska kyrkohistoria och andlig fördjupning.

Anders Hedman, stiftsadjunkt anders.hedman@svenskakyrkan.se 018–680786

Camilla Zacco, stiftspedagog camilla.zacco@svenskakyrkan.se 018–680785

Uppsala stift

10 000 kr