”Vi måste prata demokrati med våra unga”

Att bygga gemenskaper som har utgångspunkt i tron på alla människors lika värde, är viktigare än på länge. Inte minst gäller det i arbetet med våra barn och unga.

Hur lyfter vi frågor om samtidens demokratiska utmaningar i våra ungdomsgrupper? Frågor om olika åsikter, uppfattningar, fördomar och alternativa världsbilder? Hur för vi svåra samtal utan att ställa någon i skamvrån?

Under seminariet erbjuds vi att ta del av metoder och utbildningar som passar för samtal och verksamheter för unga.

Till hjälp har vi bland annat medarbetare för Forum för Levande historia och vi får smakprov från utbildningen ”Ett samhälle i förändring”, som programmet tagit fram tillsammans med dem. Forums projektledare med ansvar för lärarfortbildningar, Madelene Persson, berättar hur ni kan använda utbildningen i Svenska kyrkans verksamhet.  Hon presenterar också myndighetens utbildning ”Svåra samtal i klassrummet” samt metoden ” Samtalskort om demokrati”.

Tillsammans med stiftelsen Expo har programmet tagit fram en ny online-utbildning ”Ytterhögern, demokratin och Svenska kyrkan”. Även den presenteras i seminariet.

Dessutom finns det utrymme för delande av erfarenheter och lägesbilder av deltagarnas egna verksamheter och sammanhang.

Tillfället vänder sig till medarbetare inom Svenska kyrkans ungdomsverksamhet, till exempel pedagoger, ungdomsledare och medarbetare i ungdomsgrupper.

10.00-10.15
Hej och välkomna

Presentation av programmet Social Hållbarhet Bakgrund till seminariet

10.15-11.00
Presentation av utbildningen ”Ett samhälle i förändring” inkl. gruppdiskussioner. /Madelene Persson, Forum för levande historia.

11.00-11.10
Paus

11.10-11.30
Presentation av Forum för levande historias utbildningskatalog med fokus på material om demokrati och ”Svåra frågor i klassrummet”/Madelene Persson.

11.30-11.45
Presentation av programmets utbildningskatalog med bland annat online-utbildningen ”Ytterhögern, demokratin och Svenska kyrkan”.

11.45-12.00
Avrundning. Tankar, idéer, frågor.

Hanna Karpmyr hanna.karpmyr@svenskakyrkan.se 018-68 07 10

Programmet Social hållbarhet – fokus tillit och demokrati